Bij mijnbuurtje.nl bouwen we aan betrokken buurten. Dat doen we door buurtverbinders op te leiden. Daarnaast bieden we hen een handig hulpmiddel namelijk een eigen buurtplatform. We zijn voortdurend in contact met onze gebruikers om de platforms te optimaliseren.
Bruikbare oplossingen
Tim Hendriks studeerde business innovation en ontwikkelde vervolgens een eigen leercommunity waarop studenten projecten en producten konden delen met bedrijven. “Ik leerde hierdoor veel over het bouwen van communities. Dit mocht ik twee jaar later gaan toepassen voor mijnbuurtje.nl.” Sinds 2016 is Tim onze product designer. Hij werkt niet aan de ‘achterkant’ van het platform, zoals onze developers Robin en Rik, maar aan de ‘voorkant’. Tim: “In mijn werk ben ik voortdurend bezig met de gebruiker: is alles makkelijk te vinden en logisch ingedeeld op het platform? Werkt het prettig en uitnodigend? Tegen welke problemen lopen buurtverbinders en gebruikers aan en hoe kunnen we dit oplossen? Ik praat daarom veel met mensen en luister altijd eerst heel goed naar hun verhaal. Als iemand me vertelt dat hij bijvoorbeeld de kleur van het platform niet mooi vindt, hoor ik eigenlijk de vraag of het mogelijk is meerdere kleuropties aan te bieden. Dan zoek ik uit of meer buurten die wens hebben en overleg ik met mijn collega’s die intensief met de buurtverbinders samenwerken. Herkennen zij dit? Verdient dit aandacht? Vervolgens ga ik zoveel mogelijk oplossingen bedenken die voor meerdere platformen fijn en acceptabel zouden zijn. Individuele verzoekjes leiden tot een brei aan mogelijkheden en een verlies van overzicht. Bovendien lopen de onderhoudskosten dan teveel op want bij elke vernieuwing op het platform moeten alle puzzelstukjes weer opnieuw in elkaar passen. Nieuwe mogelijkheden moeten bovendien gemakkelijk vindbaar zijn op de homepage. Alles wat wij maken blijven we ondersteunen. Zo bieden we een betrouwbare belofte voor de langere termijn.”
Designers community
Onlangs trad Tim toe tot het On Deck Design programma, een community van designers uit de hele wereld. Hierin zijn designers van grote bedrijven vertegenwoordigd als Twitter, Google en Adidas. Tim: ,,Het is heel indrukwekkend en gaaf om hier onderdeel van uit te maken. Je ontmoet veel designers en krijgt daardoor veel meer inzicht in hoe ze bij toonaangevende bedrijven in Silicon Valley werken. Hierdoor zie ik ook voor mijnbuurtje.nl kansen om functionaliteiten nog effectiever aan te pakken. De manier waarop we werken kan ik zo meer in lijn brengen met hoe de pioniers uit de industrie dit doen. Dit ga je terugzien in de effectiviteit van ons team, maar zeker ook in de kwaliteit voor gebruikers.”
Toegankelijkheidsmodule
Regelmatig voegen we nieuwe modules toe aan het platform. Tim is het meest trots op de toegankelijkheidsmodule. Hiermee geven bedrijven en organisaties precies aan hoe hun locatie toegankelijk is voor mensen met een beperking. Tim deed hiervoor uitgebreid onderzoek en ondervroeg heel veel mensen met een beperking. ,,Ik wilde begrijpen wat de hindernissen precies zijn. Dat loopt uiteen van hellinkjes en steunen tot rolstoelvriendelijke toiletten. Die details wilde ik allemaal in kaart brengen. Ook moeten ze fysiek zijn gecontroleerd. Hiervoor benaderen we vrijwilligers in de wijk.” Het resultaat is een gids op het platform waarin deze details in openbare gelegenheden zijn te vinden. Deze kunnen gefilterd worden op de specifieke wensen van de bezoekers.
Bijdragen aan betrokken buurten
Voor Tim blijft het doel van zijn werk ‘succesvolle platforms waar mensen elkaar dagelijks kunnen vinden’. Aan alles wat hij ontwikkelt gaat daarom een heel interactief proces vooraf. “Ik stel mezelf voortdurend de vraag:‘draagt dit bij aan het doel? Hoe maak je het platform zó waardevol dat mensen dagelijks terugkomen? Dat mensen niet meer zonder willen? Zo zijn we nu onder andere bezig met het verbeteren van de ervaring voor nieuwe bezoekers. Dat wil je natuurlijk zo aantrekkelijk en makkelijk mogelijk maken, maar je wilt ook dat mensen het persoonlijk maken. De visie van mijnbuurtje.nl is immers om bij te dragen aan betrokken buurten. Buurten waar inwoners elkaar kennen en ontmoeten. Of mensen dat ook zo ervaren is lastiger te meten, maar wat we wel kunnen zien is hoe vaak mensen het platform bezoeken en hoe lang ze blijven. Ook voor gemeenten is dat een belangrijk gegeven. We zijn steeds professioneler geworden.”