In een wereld waarin je elk product met een muisklik bestelt in een (inter)nationale webwinkel en waarin grote ketens de stadscentra domineren, hebben lokale winkels en ondernemers het zwaar. Hoe blijf je hierin overeind?
Lokale ondernemers maken de buurt bijzonder
Ze bieden iets wat grote bedrijven niet kunnen bieden: persoonlijke aandacht en nabijheid. De mogelijkheid om even binnen te lopen en een praatje te maken. Op die manier gunnen bewoners winkels, dienstverleners en zzp-ers in hun buurt hun omzet. Maar dan moet je wel meegaan met je tijd. Aantrekkelijk zijn, gewilde producten en diensten aanbieden, goed naar je klanten luisteren en vooral zichtbaar en vindbaar zijn, ook via de moderne digitale kanalen, want die gebruiken mensen steeds meer.
Sterke locale economie
Bij een zelfstandige en sterke buurt hoort ook een sterke lokale economie. Daarom bieden we lokale ondernemers de mogelijkheid om zich optimaal te presenteren aan bewoners. We vroegen ze wat ze belangrijk vonden en dit is wat ze vertelden: Ik wil mijn eigen aanbod mooi presenteren en goed gevonden worden. Ik wil mijn energie besteden aan mijn klanten en niet aan de techniek en vindbaarheid van een eigen website. Ik wil weten wat er in de buurt gebeurt en daarop inspelen met bijvoorbeeld een mooie aanbieding. En, last but not least: ik vind een sociale buurt belangrijk en wil daar graag een steentje aan bijdragen.
Aan de slag
De afgelopen maanden zijn we hiermee aan de slag gegaan. We lieten onze designer een prachtige ondernemerspagina ontwerpen die niet onderdoet voor een professionele eigen website. En we maakten het zo makkelijk mogelijk om jezelf als ondernemer maar ook je producten en diensten mooi te presenteren. Zó mooi en handig, dat je eigenlijk geen eigen website nodig hebt: dat scheelt een hoop werk én geld! En dit combineerden we natuurlijk in de bestaande site, zodat bewoners dit op de voorpagina zien of erover lezen in hun wekelijkse buurtmail. Want dat zijn de voordelen voor ondernemers: niet alleen je eigen digitale podium, maar ook meteen op een plek waar al veel mensen langskomen. Het werkt eigenlijk net als in het echt: je wilt toch ook liever een kraampje op de drukbezochte markt dan ergens achteraf waar je mensen naar toe moet lokken?
Gouden gids
Verder vonden we dat je álle groepen en bedrijven in een buurt makkelijk moet kunnen bekijken. Vroeger hadden we de gouden gids, nu hebben we het zo gemaakt dat je met een paar keer klikken een overzicht krijgt van alle horecazaken, winkels of zzp-ers in je buurt. Handig voor bewoners, maar zeker voor deze ondernemers: zo worden ze weer een beetje meer zichtbaar en gaan we ons geld in de eigen buurt uitgeven in plaats van daarbuiten. Zo stimuleren we met elkaar de lokale economie!
Proef
Op dit moment draaien we tot 1 april op proef met deze mogelijkheid in één van onze buurtsites. Natuurlijk proberen wij eerst zelf ons eigen product en maakten een ondernemerspagina voor mijnbuurtje.nl. Neem eens een kijkje!