Er is ontzettend veel in Ridderkerk, maar inwoners weten niet precies wát allemaal. Informatie is versnipperd, moeilijk vindbaar en klopt vaak niet. Wethouder Marten Japenga wil dat inwoners en organisaties elkaar makkelijker kunnen vinden: “Professionele en ook informele hulp moet snel op te zoeken zijn en de informatie hierover moet ten allen tijde kloppen. Daarom kozen wij voor de sociale kaart van mijnbuurtje.nl.” De implementatie start binnenkort.
De sociale kaart oplossing van mijnbuurtje.nl gebruikt bestaande lokale gegevens om snel van start te gaan. Je kunt het systeem naar je eigen voorkeuren inrichten. Via allerlei slimme technieken zorgen we dat de informatie voortdurend gevalideerd en gecontroleerd wordt. Na de opzet is de sociale kaart flexibel uitbreidbaar met modules voor informele zorg, bewonersparticipatie, smoelenboek professionals of agenda. Meer weten? Neem dan contact met ons op!
Betrokken buurten en actieve gemeenschappen
Mijnbuurtje.nl biedt een stapsgewijze aanpak voor het ontwikkelen van actieve betrokken buurten waar mensen elkaar beter en meer kunnen vinden. Hierin spelen actieve inwoners als buurtverbinder een essentiële rol. Ondersteund door lokale professionals maken zij alle mooie en nuttige dingen in de buurt zichtbaar, verbinden buurtbewoners en organisaties en zorgen voor een aantrekkelijk online platform. Met de betrokken buurten en het inwonersplatform met sociale kaart die zo ontstaan, wordt het voor de gemeente makkelijker om om te gaan met opgaven als eenzaamheid, armoede, individualisering en vergrijzing. Ook veranderingen als de nieuwe omgevingswet, de bijbehorende burgerparticipatie, wijkgericht werken en de energietransitie zijn dan makkelijker te implementeren.