Succesfactor #4

10 succesfactoren voor succesvolle samenwerking met inwoners #4

Mijnbuurtje.nl helpt gemeenten al tien jaar. Echt goed samenwerken met inwoners vraagt om een ander soort relatie. Eén waarin het gaat om gelijkwaardigheid, eerlijkheid en respect. Het voelt misschien spannend om echt contact met inwoners te maken. Maar het is de moeite meer dan waard!

Wat zijn nou precies die succesfactoren? Mijnbuurtje.nl maakte een top-tien.

Op 4: Heb je rollen en verwachtingen helder en deel je verwachtingen vooraf

Om goed te kunnen samenwerken is het van belang om helder te zijn over je rol. Wat kun jij betekenen voor de inwoner(s)? Maak duidelijk wat de kaders zijn waarbinnen het gesprek kan plaatsvinden. Welke kennis en informatie hebben je gesprekspartners? Wat is er binnen de gemeente mogelijk en wat niet? Neem de tijd voor een goede voorbereiding en bespreek ieders rol voorafgaand aan een gesprek of bijeenkomst. Door helder te zijn over jouw verwachtingen, maar ook door helder te hebben wat de verwachtingen van de inwoners zijn, voorkom je pijnlijke bijeenkomsten.

Podcast - KijkindeKernen

Podcast over mijnbuurtje dorpsplein KijkindeKernen!

Sterke wijken, waar mensen zich prettig voelen, fijn samenleven en elkaar ondersteunen als dat nodig is. Hoe krijg je dat voor elkaar? In het meerjarige project Wij in de Wijk zoekt Movisie naar antwoorden op deze vraag. In een vierdelige podcastserie gaan Lou, Simon en Jasper van Movisie in gesprek met direct betrokkenen bij lokale initiatieven. Wat doen zij om prettig samen wonen en samen leven van álle inwoners mogelijk te maken? Wat gaat er goed? Hoe werken ze samen met inwoners, organisaties en professionals? Hoe bouwen zij aan een ‘Wij in de wijk’? Aflevering 4 van de podcastserie gaat over KijkindeKernen.nl, een digitaal dorpsplein voor de inwoners van Voorst. 

KijkindeKernen
De gemeente Voorst bestaat uit twaalf dorpen. Omdat de sociale samenhang nog te wensen overliet en informatie binnen de gemeente was versnipperd, startte drie jaar geleden KijkindeKernen.nl, een digitaal platform van mijnbuurtje.nl dat online en offline interactie tussen inwoners stimuleert. Movisie spreekt in de podcast met ‘buurtverbinders’ Chris Frencken, coördinator maatschappelijke initiatieven bij de gemeente Voorst en Guus Kroes, buurtsportcoach van Mens en Welzijn Voorst. Chris en Guus vertellen hoe het online én offline dorpsplein werkt en wat er al is bereikt. 

Luister hier naar de podcast: 

https://www.movisie.nl/artikel/podcastserie-wij-wijk-werken-aan-leefbare-wijken-buurten

Waalbrugspeld - Eric Hendriks

Zilveren Waalbrugspeld voor Eric Hendriks: eerbetoon aan de Wijkkrant

Uit handen van Burgemeester Bruls van Nijmegen ontving mede oprichter van mijnbuurt.nl, Eric Hendriks, onlangs de Zilveren Waalbrugspeld voor 25 jaar vrijwillige inzet voor de Wijkkrant van Nijmegen-Oost.Tijdens een parkfeestje voor de bezorgers van de Wijkkrant werd de voorzitter van de Stichting Wijkkrant Nijmegen Oost enorm verrast. ,,Ik wist van niets”, zegt Eric, ,,en dan zie je ineens de burgemeester het terrein oplopen. Toen kreeg ik al wel een vermoeden. Na zijn lovende speech werd ik ook nog toegezongen door de vrijwilligers van de Wijkkrant. Een beetje verlegen werd ik er wel van. Het is natuurlijk hartstikke leuk om onderscheiden te worden, hoewel ik meteen besef dat we het met zijn allen samen doen. En 25 jaar, tja voor je het weet ben je al een generatie lang met iets bezig.”

Deurwaarder op de stoep
Eric, geboren in Nijmegen-Oost, groeide op in het dorp Beuningen. Toen hij op zijn 30e, na een echtscheiding, weer terugkwam in de wijk kende hij er niemand. Eric voelde zich behoorlijk alleen. Bij de wijkkrant werd toen om een redacteur gevraagd en Eric meldde zich aan: ,,Ik werkte in de IT en zat ‘s-avonds alleen thuis. Door in de redactie mee te draaien en buurtgenoten te interviewen leerde ik in korte tijd veel mensen kennen en kreeg ik nieuwe vrienden. Ik voelde me er al snel helemaal thuis. Ook hoorde ik dat mensen die ik had geïnterviewd gemakkelijk op straat werden aangesproken. Het werkt als ze al iets over je weten door een stukje in de krant. Dat breekt het ijs. De Wijkkrant bleek een soort ontmoetingsmachine. Dat vond ik zo leuk dat ik het ben blijven doen.” 

Toen de zittende voorzitter ermee stopte besloot Eric zijn taak over te nemen. Dat ging echter niet zonder slag of stoot. ,,Na een paar weken stond er plots een deurwaarder op de stoep. Bleek er 10.000 gulden aan schulden open te staan. Ik wilde niet dat de krant hieraan ten onder zou gaan, heb het geld voorgeschoten en ben direct gaan praten met de schuldeisers. Ondertussen haakten de redactieleden stuk voor stuk af. Op een gegeven moment was ik zelfs helemaal alleen over! Gelukkig is het allemaal goedgekomen. Ik vond nieuwe mensen en de krant, die toen al ruim 25 jaar bestond, kroop weer uit het dal. Volgend jaar viert de Wijkkrant haar 50-jarig bestaan.”

Ook een buurtplatform
Buurtbewoners vroegen Eric of de Wijkkrant niet ook het internet op kon. Met de 15-jarige Rik en de 16-jarige Katja die beide een ICT-opleiding volgden, bouwde hij een wijkwebsite. Mensen konden zich inschrijven en de nieuwsbrief ontvangen. In korte tijd waren dat er al 700. Eric: ,,Op een dag vroeg de wijkmanager of ik erover wilde vertellen op een burgerparticipatiecongres in de stad. Er kwamen veel leuke reacties. Inwoners uit andere wijken wilden ook wel zo’n buurtsite. Toen realiseerde ik me dat ik van mijn hobby misschien wel mijn werk kon maken. ‘s-Avonds zat ik met mijn zoon op de bank en bedachten we de naam mijnbuurtje.nl. Ik gaf mijn baan op en inmiddels bestaat het bedrijf al bijna 10 jaar en Rik werkt er nog steeds. Eigenlijk is mijnbuurtje.nl een uit de hand gelopen inwonersinitiatief.”

Het geheim van het succes
Op de vraag of het internet het niet van de Wijkkrant gaat overnemen is Eric heel duidelijk: ,,Natuurlijk is een platform veel minder beperkt, maar een krant is fysiek zichtbaar en kost geen stroom. Een papieren krant lezen is ook een andere beleving. Ik heb er wel voor gevreesd, maar de realiteit is dat de Wijkkrant alleen maar is gegroeid: hij is dikker geworden en wordt bezorgd op steeds meer adressen, ook buiten de wijk. Het geheim zit hem denk ik in de goed geschreven verhalen over mensen, gebouwen, geschiedenis en gebeurtenissen in de buurt. Met veel variatie en mooie foto’s. We hebben een leuk team vrijwilligers die elkaar versterken en waarin altijd ruimte is voor nieuwe ideeën. Ze werken voor de krant en ook voor het platform. Ik denk dat verschillende media elkaar juist versterken, al ben ik wel benieuwd hoe de toekomst eruit ziet. Jongeren zijn meer van het beeld, al dan niet bewegend.” 

Crisis leidt tot 1400 Fans
De coronatijd was overigens wel een crisismoment voor de Wijkkrant. Adverteerders haakten af en de bezorging was slecht en werd te duur. ,,De bezorging gebeurt nu door 100 vrijwilligers; geweldig dat we dat voor elkaar hebben gekregen. We willen onafhankelijk zijn van de gemeente en ontvangen geen subsidie. Toen kwam het idee om een FAN-campagne te beginnen. Ik vond dat best spannend. Je vraagt om hulp wat ook averechts kan werken. Maar na een paar dagen hadden we al honderden FANs en inmiddels betalen 1400 buurtbewoners 10 euro per jaar om het voortbestaan van de Wijkkrant te garanderen. Eigenlijk vind ik dat pas een echt eerbetoon.”

Succesfactor positief gesprek

10 succesfactoren voor succesvolle samenwerking met inwoners #5

Mijnbuurtje.nl helpt gemeenten al tien jaar. Echt goed samenwerken met inwoners vraagt om een ander soort relatie. Eén waarin het gaat om eerlijkheid, respect en gelijkwaardigheid. Het voelt misschien spannend om echt contact met inwoners te maken. Maar het is de moeite meer dan waard!

Wat zijn nou precies die succesfactoren? Mijnbuurtje.nl maakte een top-tien.

Op 5: Voer een positief gesprek en zorg dat je over de juiste dingen praat. Spreek uit wat gezegd moet worden

In het kader van een goede participatie is het voeren van echte gesprekken met inwoners steeds belangrijker geworden. Het kan gebeuren dat er oud zeer is wat eerst benoemd moet worden. Als je dat geen tijd en ruimte geeft, zal het gesprek nooit goed lopen. Wanneer inwoners in het verleden bijvoorbeeld bij een project werden betrokken en vervolgens niets meer hoorden, kan dat nog steeds knagen. Bovendien zit dat een vertrouwensrelatie in de weg. Zorg dat je daarop bent voorbereid en benoem de kwestie in het gesprek. Maak duidelijk dat we dat zo niet meer gaan doen en verleg je focus daarna naar de toekomst: ‘Is alles nu uitgesproken? Dan wil ik heel graag horen wat al wel goed gaat. Waarvan willen jullie meer?‘ Vermijd een klaagzang en maak desnoods een aparte afspraak om het specifiek over een oude kwestie te hebben.

Congres - Gemeente van de toekomst

Uniek congres: gouden lessen voor de toekomst

Loopt jouw hoofd ook wel eens over van alle thema’s die spelen in jouw gemeente? Bijvoorbeeld op het gebied van eenzaamheid, de energietransitie, de nieuwe omgevingswet, participatie, armoede en de sociale kaart?

De juiste oplossing vinden is niet altijd makkelijk, zorgen dat je domeinoverstijgend samenwerkt ook niet. Het behalen van je doelen kan daardoor best lastig zijn.

Bij meer dan 70 gemeenten levert mijnbuurtje.nl in de praktijk bewezen oplossingen die écht werken en zorgen dat jouw doelstellingen bereikt worden. Dit doen we al tien jaar en daarom is het tijd voor een feestje! Al onze kennis en ervaring van tien jaar buurtverbinding bundelen we speciaal voor jou in een wervelend online congres: Gouden lessen voor de gemeente van de toekomst!

Dit vindt plaats op donderdag 14 oktober van 09.30 tot 12.30 uur. Daar hoor je van onze gemeentelijke klanten binnen het sociaal en fysiek domein en van onze buurtverbinders over concrete oplossingen en ervaringen voor de uitdagingen van deze tijd.

We zien er naar uit om ons feest samen met jou te vieren!

Wil je meer weten over het programma? bekijk dan deze pagina.

Tim mijnbuurtje.nl

Waarom design zo belangrijk is voor mijnbuurtje.nl

Bij mijnbuurtje.nl bouwen we aan betrokken buurten. Dat doen we door buurtverbinders op te leiden. Daarnaast bieden we hen een handig hulpmiddel namelijk een eigen buurtplatform. We zijn voortdurend in contact met onze gebruikers om de platforms te optimaliseren. 

Bruikbare oplossingen

Tim Hendriks studeerde business innovation en ontwikkelde vervolgens een eigen leercommunity waarop studenten projecten en producten konden delen met bedrijven. “Ik leerde hierdoor veel over het bouwen van communities. Dit mocht ik twee jaar later gaan toepassen voor mijnbuurtje.nl.” Sinds 2016 is Tim onze product designer. Hij werkt niet aan de ‘achterkant’ van het platform, zoals onze developers Robin en Rik, maar aan de ‘voorkant’. Tim: “In mijn werk ben ik voortdurend bezig met de gebruiker: is alles makkelijk te vinden en logisch ingedeeld op het platform? Werkt het prettig en uitnodigend? Tegen welke problemen lopen buurtverbinders en gebruikers aan en hoe kunnen we dit oplossen? Ik praat daarom veel met mensen en luister altijd eerst heel goed naar hun verhaal. Als iemand me vertelt dat hij bijvoorbeeld de kleur van het platform niet mooi vindt, hoor ik eigenlijk de vraag of het mogelijk is meerdere kleuropties aan te bieden. Dan zoek ik uit of meer buurten die wens hebben en overleg ik met mijn collega’s die intensief met de buurtverbinders samenwerken. Herkennen zij dit? Verdient dit aandacht? Vervolgens ga ik zoveel mogelijk oplossingen bedenken die voor meerdere platformen fijn en acceptabel zouden zijn. Individuele verzoekjes leiden tot een brei aan mogelijkheden en een verlies van overzicht. Bovendien lopen de onderhoudskosten dan teveel op want bij elke vernieuwing op het platform moeten alle puzzelstukjes weer opnieuw in elkaar passen. Nieuwe mogelijkheden moeten bovendien gemakkelijk vindbaar zijn op de homepage. Alles wat wij maken blijven we ondersteunen. Zo bieden we een betrouwbare belofte voor de langere termijn.” 

Designers community

Onlangs trad Tim toe tot het On Deck Design programma, een community van designers uit de hele wereld. Hierin zijn designers van grote bedrijven vertegenwoordigd als Twitter, Google en Adidas. Tim: ,,Het is heel indrukwekkend en gaaf om hier onderdeel van uit te maken. Je ontmoet veel designers en krijgt daardoor veel meer inzicht in hoe ze bij toonaangevende bedrijven in Silicon Valley werken. Hierdoor zie ik ook voor mijnbuurtje.nl kansen om functionaliteiten nog effectiever aan te pakken. De manier waarop we werken kan ik zo meer in lijn brengen met hoe de pioniers uit de industrie dit doen. Dit ga je terugzien in de effectiviteit van ons team, maar zeker ook in de kwaliteit voor gebruikers.”

Toegankelijkheidsmodule

Regelmatig voegen we nieuwe modules toe aan het platform. Tim is het meest trots op de toegankelijkheidsmodule. Hiermee geven bedrijven en organisaties precies aan hoe hun locatie toegankelijk is voor mensen met een beperking. Tim deed hiervoor uitgebreid onderzoek en ondervroeg heel veel mensen met een beperking. ,,Ik wilde begrijpen wat de hindernissen precies zijn. Dat loopt uiteen van hellinkjes en steunen tot rolstoelvriendelijke toiletten. Die details wilde ik allemaal in kaart brengen. Ook moeten ze fysiek zijn gecontroleerd. Hiervoor benaderen we vrijwilligers in de wijk.” Het resultaat is een gids op het platform waarin deze details in openbare gelegenheden zijn te vinden. Deze kunnen gefilterd worden op de specifieke wensen van de bezoekers.

Bijdragen aan betrokken buurten

Voor Tim blijft het doel van zijn werk ‘succesvolle platforms waar mensen elkaar dagelijks kunnen vinden’. Aan alles wat hij ontwikkelt gaat daarom een heel interactief proces vooraf. “Ik stel mezelf voortdurend de vraag:‘draagt dit bij aan het doel? Hoe maak je het platform zó waardevol dat mensen dagelijks terugkomen? Dat mensen niet meer zonder willen? Zo zijn we nu onder andere bezig met het verbeteren van de ervaring voor nieuwe bezoekers. Dat wil je natuurlijk zo aantrekkelijk en makkelijk mogelijk maken, maar je wilt ook dat mensen het persoonlijk maken. De visie van mijnbuurtje.nl is immers om bij te dragen aan betrokken buurten. Buurten waar inwoners elkaar kennen en ontmoeten. Of mensen dat ook zo ervaren is lastiger te meten, maar wat we wel kunnen zien is hoe vaak mensen het platform bezoeken en hoe lang ze blijven. Ook voor gemeenten is dat een belangrijk gegeven. We zijn steeds professioneler geworden.”

Hoogwater: hoe communiceer je dan snel met je inwoners?

De afgelopen hoogwater-crisis was heftig. Met name in Limburg en de gebieden verderop langs de Maas en Waal hadden te maken met overstromingen en snel wassend water. Inwoners werden erdoor overvallen en zochten hulp. Hoe fijn is het dan als je als gemeente snel kunt schakelen, mensen makkelijk bereikt en een vlotte communicatie op gang brengt.

Het mijnbuurtje buurtplatform Maasburen.nl, actief in Middelaar, Mook, Molenhoek en Plasmolen, vormde vanaf 15 juli de schakel tussen gemeente en inwoners. Iedereen was daardoor snel en goed geïnformeerd en waar nodig gerustgesteld. Ook vragen werden snel en vlot beantwoord. 

Updates, filmpje en vragen
Vanaf het moment dat het water omhoog kwam werd een bericht op Maasburen.nl geplaatst De gemeente voegde voortdurend nieuwe updates toe, zoals wanneer de hoogste waterstand werd verwacht. De buurtverbinders (beheerders) van MaasBuren deelden belangrijke informatie ook via Facebook, Twitter en de buurtpreventie app. Zij hadden zelf via Whatsapp contact met de communicatie adviseur van de gemeente, zodat zaken over en weer snel afgestemd konden worden. De buurtverbinders zorgden op het platform voor filmpjes en foto’s van plekken waar ze zelf niet mochten komen. Zo konden inwoners toch even een kijkje nemen bij de rivier.

Toegevoegde waarde
Aan de vele reacties van mensen uit de vier dorpen langs de Maas is te zien dat er geen paniek ontstond. Ze waren blij met de informatie over het hoge water. Een mooi voorbeeld van de toegevoegde waarde van het buurtplatform bij crisiscommunicatie!

Door inwoners van informatie te voorzien op een plek waar ze toch al vaak komen, word je als gemeente niet platgebeld, maar kun je elkaar snel vinden en informatie snel en effectief delen. 

Bij mijnbuurtje.nl hebben we een wetenschappelijk bewezen werkwijze ontwikkeld met buurtplatforms en getrainde buurtverbinders. Meer weten over onze aanpak? 

Bel ons op 024 – 2022 265 of kijk op mijnbuurtje.nl/contact

Ben jij al voorbereid op een crisis?

10 succesfactoren voor succesvolle samenwerking met inwoners #6

Mijnbuurtje.nl helpt gemeenten al tien jaar. Echt goed samenwerken met inwoners vraagt om een ander soort relatie. Eén waarin het gaat om eerlijkheid, respect en gelijkwaardigheid. Het voelt misschien spannend om echt contact met inwoners te maken. Maar het is de moeite meer dan waard!

Wat zijn nou precies die succesfactoren? Mijnbuurtje.nl maakte een top-tien.

Op 6: Geef ruimte aan inwoners

Als je echt wilt dat inwoners mee gaan doen, zul je hen ook de tijd en ruimte voor hun inbreng moeten geven. Biedt een participatieproject daarom niet aan als het al bijna klaar is, maar betrek de inwoners er juist in een vroegtijdig stadium al bij. Zo krijgen ze de tijd om erover na te denken.

Plannen kunnen emoties oproepen bij inwoners. Je hebt het immers over hun eigen leefruimte, hun directe woonomgeving. Ben je daar bewust van. Begin daarom in een vroegtijdig stadium met informeren zodat zij de kans krijgen hun gedachten rustig te vormen. Betrek inwoners zo vroeg mogelijk, ook al is nog niet alles duidelijk. Door daar open over te zijn, zorg je dat je geen verkeerde verwachtingen schept. Geef inwoners de kans zich te verdiepen in het project en vraag pas daarna om reacties en ideeën. En misschien komen zij dan wel met geheel nieuwe invalshoeken.

Ben helder over de wettelijke kaders maar ook over de ruimte die daarbinnen is. Wat zijn precies de wettelijk verplichtingen en wat zijn de bestuurlijke wensen die ook ruimte bieden voor andere oplossingen? Communiceer daar eerlijk en transparant over en luister naar de inbreng. Wat geven inwoners aan als hun wensen en behoeften? Kun je daar zonder te oordelen tijd en aandacht aan geven? Zoja, dan schep je de voorwaarden voor échte participatie. 

Succesfactor - compliment

10 succesfactoren voor succesvolle samenwerking met inwoners #7

Mijnbuurtje.nl helpt gemeenten al tien jaar. Echt goed samenwerken met inwoners vraagt om een ander soort relatie. Eén waarin het gaat om eerlijkheid, respect en gelijkwaardigheid. Het voelt misschien spannend om echt contact met inwoners te maken. Maar het is de moeite meer dan waard!

Wat zijn nou precies die succesfactoren? Mijnbuurtje.nl maakte een top-tien.

Op 7: Geef erkenning, complimenten, waardering

Ga, om te beginnen, ga eens bij jezelf na wat een welgemeend compliment van iemand met je deed. Goed gevoel, nietwaar? 

Het is geen vanzelfsprekendheid dat inwoners zich vrijwillig inzetten voor hun buurt. Laat dus merken dat je waardeert wat ze doen. Daardoor voelen ze zich gezien. Geef wel oprechte complimenten en benoem daarbij concrete zaken. Over hoe iemand een gesprek aanging of een probleem oploste. Let daarbij op op je timing. Wanneer je even aandacht kunt hebben voor iemand, bijvoorbeeld als je één op één bent. Ben direct en verpak je compliment niet in een vraag. Dus zeg ‘wat zit je haar leuk’, in plaats van ‘ben je naar de kapper geweest?’ Zoom in op positieve zaken, ook al ging er hier en daar iets fout en zorg dat je meent wat je zegt. 

Wat is het laatste compliment dat jij gaf aan inwoners?

Download hier het ebook ‘Succesvol samenwerken met inwoners

Oranje Fonds Groeiprogramma certificaat mijnbuurtje.nl

Koninklijk groeicertificaat voor mijnbuurtje.nl

Gisteren, woensdag 30 juni, ontving mijnbuurtje.nl van Zijne Majesteit Koning Willem Alexander en Hare Majesteit Koningin Máxima het groeicertificaat van het Oranje Fonds Groeiprogramma! We doorliepen succesvol een intensief 3-jarig leerprogramma waarin onze onderneming is gegroeid in schaalgrootte, professionaliteit en maatschappelijke impact.

Mede door dit groeiprogramma is het aantal mensen dat meedoet met mijnbuurtje.nl verdubbeld. Op de feestelijke uitreiking waarbij mijnbuurtje.nl-oprichters Hanneke en Eric aanwezig waren, werd onder andere gesproken over het zelfstandig worden van je onderneming en het durven loslaten van taken. In een persoonlijk gesprek met Koning Willem Alexander ging Eric hierover nog op door: “Een bijzondere ervaring. We hadden het over het vertrouwen in en het overdragen van zaken op je collega’s. Ook dat is groeien.”

Doel van het Oranje Fonds Groeiprogramma is het vergroten van de professionaliteit van ondernemingen met een sociale doelstelling en het het vergroten van het maatschappelijk effect van dit initiatief. Hiervoor krijgen de deelnemers diverse workshops, trainingen en bijeenkomsten. Zo wordt niet alleen hun kennis en expertise vergroot, maar ook hun netwerk fors uitgebreid. Daarvoor wordt ruime financiering beschikbaar gesteld.

Deelnemers aan het Oranje Fonds Groeiprogramma zijn initiatiefnemers die:

  • een urgent of relevant sociaal-maatschappelijk vraagstuk aanpakken
  • een uniek opschaalbaar concept hanteren dat in een duidelijke behoefte voorziet
  • ondernemend willen opereren
  • intrinsiek gemotiveerd zijn om verder te ontwikkelen en meer impact na te willen streven
  • toegang hebben tot/draagvlak hebben onder de achterban

Wat ontvingen de deelnemers?

  • Structuur
  • Ontwikkelruimte (financiering)
  • Mogelijkheden om te werken aan het vergroten van professionele vaardigheden en competenties
  • Leren van elkaar tijdens uitwisselingsbijeenkomsten
  • Toegang tot netwerk van ervaringsdeskundigen en experts
  • Follow-up mogelijkheden bij positieve resultaten

Mooie resultaten

We willen graag onze impact meten. Daarom onderzocht Impact Centre Erasmus (ICE) in opdracht van het Oranje Fonds de sociale impact van Groeiprogramma-deelnemer mijnbuurtje.nl op wijken en buurten in ons land. Gebruikers van de online platforms van mijnbuurtje.nl hebben gemiddeld 60% meer ontmoetingen in hun eigen buurt. Ieder jaar leren mensen via de platforms zo’n 22 nieuwe buurtgenoten kennen. Ze voelen zich verbonden met hun buurt of wijk en zijn betrokken bij activiteiten. Bijna de helft onderneemt regelmatig activiteiten die ze tegenkomen via mijnbuurtje.nl.

Copyright Oranje Fonds/Marco de Swart