Succesfactor - compliment

10 succesfactoren voor succesvolle samenwerking met inwoners #7

Mijnbuurtje.nl helpt gemeenten al tien jaar. Echt goed samenwerken met inwoners vraagt om een ander soort relatie. Eén waarin het gaat om eerlijkheid, respect en gelijkwaardigheid. Het voelt misschien spannend om echt contact met inwoners te maken. Maar het is de moeite meer dan waard!

Wat zijn nou precies die succesfactoren? Mijnbuurtje.nl maakte een top-tien.

Op 7: Geef erkenning, complimenten, waardering

Ga, om te beginnen, ga eens bij jezelf na wat een welgemeend compliment van iemand met je deed. Goed gevoel, nietwaar? 

Het is geen vanzelfsprekendheid dat inwoners zich vrijwillig inzetten voor hun buurt. Laat dus merken dat je waardeert wat ze doen. Daardoor voelen ze zich gezien. Geef wel oprechte complimenten en benoem daarbij concrete zaken. Over hoe iemand een gesprek aanging of een probleem oploste. Let daarbij op op je timing. Wanneer je even aandacht kunt hebben voor iemand, bijvoorbeeld als je één op één bent. Ben direct en verpak je compliment niet in een vraag. Dus zeg ‘wat zit je haar leuk’, in plaats van ‘ben je naar de kapper geweest?’ Zoom in op positieve zaken, ook al ging er hier en daar iets fout en zorg dat je meent wat je zegt. 

Wat is het laatste compliment dat jij gaf aan inwoners?

Download hier het ebook ‘Succesvol samenwerken met inwoners

Oranje Fonds Groeiprogramma certificaat mijnbuurtje.nl

Koninklijk groeicertificaat voor mijnbuurtje.nl

Gisteren, woensdag 30 juni, ontving mijnbuurtje.nl van Zijne Majesteit Koning Willem Alexander en Hare Majesteit Koningin Máxima het groeicertificaat van het Oranje Fonds Groeiprogramma! We doorliepen succesvol een intensief 3-jarig leerprogramma waarin onze onderneming is gegroeid in schaalgrootte, professionaliteit en maatschappelijke impact.

Mede door dit groeiprogramma is het aantal mensen dat meedoet met mijnbuurtje.nl verdubbeld. Op de feestelijke uitreiking waarbij mijnbuurtje.nl-oprichters Hanneke en Eric aanwezig waren, werd onder andere gesproken over het zelfstandig worden van je onderneming en het durven loslaten van taken. In een persoonlijk gesprek met Koning Willem Alexander ging Eric hierover nog op door: “Een bijzondere ervaring. We hadden het over het vertrouwen in en het overdragen van zaken op je collega’s. Ook dat is groeien.”

Doel van het Oranje Fonds Groeiprogramma is het vergroten van de professionaliteit van ondernemingen met een sociale doelstelling en het het vergroten van het maatschappelijk effect van dit initiatief. Hiervoor krijgen de deelnemers diverse workshops, trainingen en bijeenkomsten. Zo wordt niet alleen hun kennis en expertise vergroot, maar ook hun netwerk fors uitgebreid. Daarvoor wordt ruime financiering beschikbaar gesteld.

Deelnemers aan het Oranje Fonds Groeiprogramma zijn initiatiefnemers die:

  • een urgent of relevant sociaal-maatschappelijk vraagstuk aanpakken
  • een uniek opschaalbaar concept hanteren dat in een duidelijke behoefte voorziet
  • ondernemend willen opereren
  • intrinsiek gemotiveerd zijn om verder te ontwikkelen en meer impact na te willen streven
  • toegang hebben tot/draagvlak hebben onder de achterban

Wat ontvingen de deelnemers?

  • Structuur
  • Ontwikkelruimte (financiering)
  • Mogelijkheden om te werken aan het vergroten van professionele vaardigheden en competenties
  • Leren van elkaar tijdens uitwisselingsbijeenkomsten
  • Toegang tot netwerk van ervaringsdeskundigen en experts
  • Follow-up mogelijkheden bij positieve resultaten

Mooie resultaten

We willen graag onze impact meten. Daarom onderzocht Impact Centre Erasmus (ICE) in opdracht van het Oranje Fonds de sociale impact van Groeiprogramma-deelnemer mijnbuurtje.nl op wijken en buurten in ons land. Gebruikers van de online platforms van mijnbuurtje.nl hebben gemiddeld 60% meer ontmoetingen in hun eigen buurt. Ieder jaar leren mensen via de platforms zo’n 22 nieuwe buurtgenoten kennen. Ze voelen zich verbonden met hun buurt of wijk en zijn betrokken bij activiteiten. Bijna de helft onderneemt regelmatig activiteiten die ze tegenkomen via mijnbuurtje.nl.

Copyright Oranje Fonds/Marco de Swart

mijnbuurtje - team

Even voorstellen: Quoc!

Sinds deze maand hebben we er een nieuwe collega bij! Quoc Pham (35) komt ons ontwikkelteam versterken en hij heeft er veel zin in!

Quoc: “De betrokkenheid van iedereen bij mijnbuurtje.nl spreekt me erg aan. Ik ga Tim ondersteunen en later ook deels vervangen bij het ontwerpen van de functionaliteiten van het platform, de techniek aan de voorkant zeg maar.” 

Quoc is geboren in Vietnam maar woont sinds zijn 3e in Nijmegen. Hij studeerde digitale communicatie, aangevuld met communicatie- en multimediadesign en ondernemerschap. “Toen ik hoorde over de vacature bij mijnbuurtje.nl sprak het menselijke aspect me meteen erg aan. Ik hoop een bijdrage te kunnen leveren aan een nog grotere impact in buurten.”

Quoc verheugt zich op een fijne tijd binnen een leuk team!

10 succesfactoren voor succesvolle samenwerking met inwoners #8

Mijnbuurtje.nl helpt gemeenten al tien jaar bij haar participatieprojecten. De kennis en ervaring die we opdeden in honderden workshops delen we graag. Echt goed samenwerken met inwoners vraagt namelijk om een ander soort relatie. Eén waarin het gaat om eerlijkheid, respect en gelijkwaardigheid. Het voelt al snel als een spagaat als je de kaders van de gemeentelijke organisatie even moet loslaten om echt contact te maken. Maar het is de moeite meer dan waard!

Wat zijn nou precies die succesfactoren? Mijnbuurtje.nl stelde een top-tien samen van deze randvoorwaarden. 

Op nummer 8:  Durf te experimenteren, spring in het diepe en ga dingen uitproberen. 
Heb en toon lef, durf je nek uit te steken. Besef dat jij een proces kunt maken of breken. Door te laten zien dat jij echt ergens voor gaat, enthousiasmeer je inwoners om ook een verschil te maken.

Plannen maak je doorgaans vóór inwoners, doe dat dan niet vanachter je bureau, maar maak het beleid mét de inwoners. Laat ze meepraten en meedenken. Begin klein en sluit aan bij wat er al is. Zoek mensen met dezelfde interesse en behoeften, gelijke zielen die zich misschien al bezighouden met jouw onderwerp en leg contact met ze. Bouw het van daaruit op. Zo maak je gebruik van de bronnen die al in een buurt of gemeente aanwezig zijn en sluit je aan bij de praktijk. Breng deze mensen met elkaar in contact en ga samen in gesprek. Dan hoor je wat er wérkelijk speelt en waar de behoeften écht liggen. Je zult zien: het is uiteindelijk een stuk makkelijker dan in je eentje het wiel uitvinden. Bovendien krijg je de inwoners op deze manier wel méé. 

Heb dus lef, begin gewoon, al is het maar klein. Vanuit deze samenwerking werk je de plannen verder uit.

Als je andere dingen doet, krijg je ook andere dingen voor elkaar.

Download hier het ebook ‘Succesvol samenwerken met inwoners

Congres armoedebestrijding

Superleuk en zinvol congres Armoedebestrijding door communitybuilding: Je voelt je rijker in een betrokken buurt

Bijna 200 mensen die zich bezighouden met armoedebestrijding, werkend in het sociaal domein of de schuldhulpverlening, medewerkers van welzijnsorganisaties en andere geïnteresseerden deden op 19 mei mee aan het ‘Armoedecongres’ van mijnbuurtje.nl. Een boeiende en interactieve ochtend, waarop de deelnemers nu eens écht antwoord kregen op hun vragen. 

Boeiende stellingen
Radio- en televisie presentator Frank du Mosch legt het publiek stellingen voor als ‘Eens in de armoede, altijd in de armoede’, ‘Zonder lokale samenwerking van bedrijven en organisaties is armoedebestrijding kansloos?’ ‘Een buurt is net een ijsberg. Wat er allemaal is, de meeste mooie dingen: ze zijn onzichtbaar’, ‘Bij armoedebestrijding maakt de gemeente te weinig gebruik van haar inwoners” en ‘Gebrek aan contact is ook een vorm van armoede.’ 

Zorgen voor elkaar
Medeoprichter van mijnbuurtje.nl, Eric Hendriks legt uit hoe je door communitybuilding een rijkere buurt maakt. Door alle bronnen uit een buurt zichtbaar en toegankelijk te maken, help je inwoners gebruik te maken van wat er allemaal al is. Ervaringsdeskundige Henk Pragt vertelt hoe hij in een armoedesituatie belandde: “Van de ene op de andere dag was mijn bloeiende bedrijf failliet en zat ik aan de grond.” Door hulp van anderen kwam hij er ook weer uit. Zijn buurt speelde hierbij een belangrijke rol voor Henk.

Samenwerking, preventie en contact
“Stimuleer samenwerking tussen partijen ter bestrijding van armoede”, zegt bedrijfsadviseur en lid van het kernteam Moedige Dialoog Nederland, Renate Smit. Samenwerken doet Jan Willem Bosman, manager schuldhulpverlening in Tilburg al geruime tijd. Hij vindt dat je als gemeente ook preventief te werk moet gaan en moet zorgen voor sociale cohesie in de buurt. Hij benadrukt het belang van persoonlijke contacten. “Ga het gesprek aan!”

In gesprek gaan met mensen werkt echt. Dat concludeert klantadviseur bij de Rabobank, Ditte Bakkers. Zij heeft veel ervaring met geldproblemen bij klanten. “In gesprek met de klant kun je proberen signaleren en helpen oplossen.” Ook gerechtsdeurwaarder Arthur Legel zoekt het contact. Hij legt uit dat de deurwaarder is allang geen boeman meer is, maar iemand die met mensen in gesprek gaat.

Buurtverbinder
Twee buurtverbinders komen aan het woord: Hanny Markerink van SamenSintAnthonis.nl: “Als buurtverbinder breng je mensen met elkaar in contact.  Ik zie dat deuren opengaan die anders gesloten blijven.” Ook vrijwilligerscoördinator voor OnsAlphenChaam.nl, Monique Oomen vertelt: “Onsalphenchaam.nl is ontstaan vanuit de behoefte om alles wat er in de gemeente gebeurt zichtbaar te maken. Het achterliggende idee is dat contacten je een rijker gevoel geven. En andersom, dat een gebrek aan contact armoede in de hand werkt. Door onsalphenchaam.nl zijn er al veel mooie dingen gebeurd”.

SamenSterker-NL.nl
Lidewij ter Hofstede is sociaal psycholoog en adviseur bij mijnbuurtje.nl en introduceert het spiksplinternieuwe, landelijke platform voor professionals die zich bezig houden met armoede: SamenSterker-NL.nl, een online omgeving voor professionals waarop samenwerkend leren en kennisopbouw mogelijk zijn. “Samen krijgen we het voor elkaar want samen staan we sterker!” Meld je vandaag nog aan.

Hier lees je het liveblog van het congres terug: https://www.mijnbuurtje.nl/congres-armoedebestrijding/ 

Of bestel het gratis magazine ‘Oplossingen voor armoedebestrijding’

De allerbelangrijkste vraag over armoedebestrijding (en het antwoord!)

We vroegen 200 professionals naar de belangrijkste vraag over armoedebestrijding. Met stip op no. 1:  Hoe bereik je inwoners?  Hoe bereik je ‘armen’ en ‘minima?

Stop met etiketjes plakken.
Mensen gaan zich hiernaar gedragen en dat is juist niet wat je wilt. In de psychologie noemen we dit de Self fulfilling prophecy. Wanneer er een aanname over voorspelling over iemand gedaan wordt, of over jezelf, leidt dit direct of indirect tot het uitkomen van die voorspelling. Een bekend voorbeeld hiervan is een leraar die lage verwachtingen heeft over de prestaties van een van de leerlingen. Onderzoek laat keer op keer zien dat die lage verwachtingen ook leiden tot lagere prestaties, terwijl als er vertrouwen en hoge verwachtingen zijn, hetzelfde kind beter presteert. Dit geldt ook voor inwoners. Iedereen kan iets bijdragen, belangrijk dus om mensen ook zo te benaderen: ‘wat kun jij brengen?’.

Kom achter je bureau vandaan en ga de buurt in
Door daar te zijn waar inwoners zijn, bouw je aan relaties en vertrouwen. Dit kan via een gebiedsregisseur of opbouwwerker met een langdurige aanstelling, maar ook door een team betrokken inwoners als buurtverbinder op te leiden. Doordat je contacten hebt met inwoners weet je wat er speelt, wat er gebeurt en wie er wonen. Als je in gesprek gaat met de mensen kom je er achter wie ze zijn. Doordat je er al bent, creëer je een situatie waarbij je iets kunt betekenen al voordat er problemen zijn. Daarnaast kun je ook snel schakelen als je ergens tegenaan loopt. 

Ook is het belangrijk om zowel ervaringsverhalen als beschikbare regelingen te delen op een online plek waar de inwoners toch al komen, bijvoorbeeld op een online buurtplatform. Doordat je communiceert op een plek waar mensen al zijn, zorg je voor een laagdrempelige toegang. Hierdoor creëer je een breder bereik van de verhalen en het aanbod. Het delen van verhalen draagt bij aan de relaties en het vertrouwen, het geeft een gezicht aan jou als professional en aan de organisatie, waardoor toekomstig contact laagdrempeliger is. 

Zorg dat iedereen in de buurt elkaar kan vinden op interesse en kwaliteiten.
Zorg dat iedereen in de buurt elkaar kan vinden op interesse en kwaliteiten. En dat mensen samen leuke dingen gaan doen. Deel inspirerende verhalen via lokale krant en het online communityplatform. Bijvoorbeeld over die buurtmoestuin waar inwoners actief zijn en eten verbouwen. Waar je als professional in contact komt met je doelgroep, die dan naar jou toekomt in plaats van jij naar hen! Op deze manier speel je in op wat mensen goed kunnen, beweeg je mee met de energie van de inwoners en kunnen dingen gaan groeien. 

10 succesfactoren voor succesvolle samenwerking met inwoners #9

Mijnbuurtje.nl helpt gemeenten al tien jaar bij haar participatieprojecten. De kennis en ervaring die we opdeden in honderden workshops delen we graag. Echt goed samenwerken met inwoners vraagt namelijk om een ander soort relatie. Eén waarin het gaat om eerlijkheid, respect en gelijkwaardigheid. Het voelt al snel als een spagaat als je de kaders van de gemeentelijke organisatie even moet loslaten om echt contact te maken. Maar het is de moeite meer dan waard!

Wat zijn nou precies die succesfactoren? Mijnbuurtje.nl stelde een top-tien samen van deze randvoorwaarden. 

Op nummer 9: Zie de inwoner als samenwerkingspartner en ga uit van gelijkwaardigheid. Doe het samen.
Nummer 9: ‘samenwerken vanuit gelijkwaardigheid’. Door naast elkaar te gaan staan in plaats van tegenover elkaar, maak je van onderwerpen een gedeelde verantwoordelijkheid, waarbij ook de inwoner eigenaarschap kan gaan voelen. Een goede relatie is daarvoor essentieel. Maar hoe bouw je die op? 

‘Maak vrienden voordat je ze nodig hebt.’ Net als bij een vriendschap moet je investeren in elkaar, toon interesse, zoek een gemene deler en zorg dat je je persoonlijk betrokken voelt. Daarvoor is een open houding nodig zonder geheime agenda. Neem de ander serieus. Bedenk wat je te bieden hebt, hoe je elkaar kunt helpen en versterken. Denk daarbij bijvoorbeeld aan het geven van informatie over ontwikkelingen, kennis en toegangswegen delen en inwoners koppelen aan anderen. Laat zien dat ze invloed kunnen uitoefenen en koppel terug wat er is bereikt.

Zorg dat je elkaar kent. Pas als je in verbinding bent met inwoners is een echt goede samenwerking mogelijk.

Download hier het ebook ‘Succesvol samenwerken met inwoners


Buurtverbindersdag: Stil van zoveel inspiratie

Wat een inspiratie haalden onze buurtverbinders zaterdag 8 mei uit de film ‘The Great Disconnect’! We waren er stil van.

Op de online buurtverbindersdag keken we gezamenlijk naar deze fascinerende documentaire over het gebrek aan verbinding tussen mensen in de huidige moderne samenleving. Hier werd de vraag opgeworpen of het mogelijk is om onze moderne cultuur van ontkoppeling te overwinnen en opnieuw te ontdekken hoe essentieel we voor elkaar zijn. Eenzaamheid is een belangrijk thema dat speelt in iedere gemeente. De missie van mijnbuurtje.nl is niet voor niets: ‘Samen maken we een betrokken buurt’.

Met de buurtverbinders spraken we over het onderwerp en deelden onze ervaringen. We oefenden daarbij met de techniek van een ‘waarderend gesprek’, deelden onze ervaringen met eenzaamheid, bedachten leuke acties en stemden op stellingen door een oranje of groen voorwerp in beeld te brengen.

We voelden ons heel ‘connected’ en hopen elkaar spoedig weer in real life te ontmoeten!

Buurtverbindersdag 8-5
HaarenEEN.nl - Interview buurtverbindersdag

HaarenEEN.nl en hun teamdag volgens de ABCD-principes

HaarenEEN.nl, is het buurtplatform van het Brabantse dorp Haaren. Door een gemeentelijke herindeling valt Haaren sinds eind 2020 onder de gemeente Oisterwijk. Alle dorpen en kernen die hierbij horen hebben een reus als beeltenis. Haaren stond dus voor de taak om ook zo’n enorme reus van drie en een halve meter te bouwen. Inclusief kleding met iconische elementen van Haaren.

HaarenEEN.nl tijdens buurtverbindersdag

Tijdens de buurtverbindersdag vertelt Jessie enthousiast over hun georganiseerde teamdag, die ondanks corona gewoon doorging. Deze dag was geïnspireerd op het ABCD-principe. Ook gaat het interview natuurlijk over de bouw van ‘de reus van Haaren’.

Bekijk het hele verhaal hier:

Bekijk ook de andere interviews die zijn afgenomen tijdens buurtverbindersdag.

Bijvoorbeeld het interview met HalloHeuvelland, over de start van hun buurtplatform.

Pleinbest - Ingrid

Alles op één plek bij elkaar

“We zochten een platform waar inwoners, organisaties en bewonersgroepen elkaar kunnen vinden, helpen en inspireren. Ook wilden we als gemeente meer ruimte geven aan bewonersinitiatieven. PleinBest.nl is een prachtige combinatie van on- en offline verbinding geworden. Alles komt op één plek bij elkaar en wie het platform bezoekt maakt er ook kennis met allerlei andere zaken. Onlangs konden inwoners meepraten over locaties voor laadpalen. Dat werkte fantastisch. Mijn tip voor andere gemeenten is: zorg dat je als gemeente samen optrekt met de groep buurtverbinders. En ontbreken in deze groep bepaalde talenten? Ga daar dan samen gericht naar op zoek. Motiveer je collega’s om ook mee te doen op het platform door hen de voordelen ervan te laten zien voor hun werk. Zo zorg je dat je als gemeente echt onderdeel bent van de gemeenschap.”

-Ingrid de Graaff, adviseur inwoners- en overheidsparticipatie in Best