Mijnbuurtje nieuwsbrief Mei: Vier inspirerende presentaties over het kiezen van een online platform

 

Wij trainen buurtbewoners als buurtverbinder en implementeren het meest complete en duurzame online dorpsplein in Nederland. Zo verbind je alle hulp, spullen en creativiteit in jouw buurt.
Download nu het gratis starterspakket voor een leukere, zelfstandiger en verbonden buurt!

Digitale buurtplatformen springen als paddenstoelen uit de grond en iedereen lijkt dé oplossing te hebben voor het activeren van bewoners. Maar hoe kies je de juiste aanpak of online platform? Welke doelen stel je, hoe meet je resultaat en hoe overwin je weerstand? Hierover ging het tijdens het tot de laatste plek volgeboekte congres dat wij samen met Participe Advies in Utrecht organiseerden op 23 april.

Hieronder zetten we de antwoorden op deze vragen netjes voor je op een rij.

Wil je ook een leukere, actievere of meer vitale buurt? Maak dan nu een afspraak om te bespreken hoe wij dat samen met jou realiseren in negen maanden.

Vriendelijke groet,

het mijnbuurtje team: Eric, Imme en Hanneke.


Hoe kies je een online buurtplatform?

Hans Kessens van buurtkiep.nl vertelde hoe hij samen met andere buurtbewoners uit zijn wijk in Den Bosch een keus maakte voor een online buurtplatform. Lees hier of je beter zelf iets kunt maken, een bestaande oplossing kiest en zo ja, welke?

Succes meten met de Participe resultatenfabriek

Roos van Veen van Participe stelt dat je verschillend naar een resultaat kunt kijken, namelijk als mens, maatschappij of organisatie. Organisaties initiëren vaak het meten van resultaten. Maar het écht inzichtelijk krijgen van resultaten en effecten doe je pas in gesprek met die bewoner. Bekijk haar presentatie.

Hoe weerstand overwinnen tegen ‘online’?

Online zijn voelt voor veel professionals als een extra taak”, klonk het uit de zaal. Veel professionals zien nog niet dat online zijn ook werk uit handen kan nemen. Dus is het echt weerstand? Of is het angst voor het wekken van verwachtingen? En denk je als professional misschien dat je door online buurtcommunicatie verder van bewoners af komt te staan? Hanneke van Stokkom zet een paar scherpe vragen op een rij… Lees hier meer!

Wat is je doel met een online buurtplatform?

De ‘waarom’ vraag beantwoorden en vooraf doelen bepalen klinkt vanzelfsprekend maar is nog niet zo makkelijk. Eric Hendriks maakte inzichtelijk welke doelen je kunt stellen, hoe je van ‘nu’ naar ‘straks’ komt en dat je eigenlijk met een veranderingsproces bezig bent. Bekijk hier zijn presentatie. 

Wil je ook een leukere, actievere of meer vitale buurt? Maak dan nu een afspraak om te bespreken hoe wij dat samen in negen maanden gaan realiseren.