Heb jij ook een sociale kaart die niemand gebruikt?
De “sociale kaart” is een term die vooral bekend is bij professionals in het werkveld. Zij gebruiken dit voor een lijst waarop je alle formele en soms ook informele zorg en welzijnsorganisaties in een gemeente kunt vinden. Vaak vind je hier allerlei vaktermen waarmee diensten en activiteiten worden aangeduid: “Dagbesteding”, “Aandoeningen”, “Mobiliteit”.
Verschillende soorten
Je ziet de kaarten in alle soorten en vormen en je ziet er vooral véél. Gemeenten beschikken vaak over verschillende sociale kaarten die onderling van elkaar verschillen. Soms duidelijk gepubliceerd via de voorpagina van een gemeente site en soms ver weg gestopt op een site van een, al dan niet meer bestaande, welzijnsorganisatie. Gegevens kloppen vaak niet (meer) en voor wie de kaarten gemaakt worden is niet altijd duidelijk. Het grootste probleem met deze kaarten: de bewoner vindt ze niet, en als hij ze vindt, dan vindt hij niet wat hij zoekt: iemand die hem kan helpen of mee kan denken over een hulpvraag.
Noodzaak van gemeentes
Gemeentes en welzijnsorganisaties vertellen ons over de noodzaak van deze kaarten: “de professional moet toch weten wat er allemaal te vinden is” en “burgers weten anders niet waar ze moeten starten met zoeken en hulp vinden”. Maar wat nou als je deze kaart eens neerzet op een plaats waar bewoners én professionals al zijn? En als je de sociale kaart gaat inzetten voor meer verbinding in de buurt? Kan dat ook? Wij zijn ervan overtuigd!
Speciale plaats voor sociale kaart
Op onze buurtplatformen is al sinds jaar en dag een aparte plek gereserveerd voor de sociale kaart, of beter gezegd: “professionele ondersteuning”. Professionals kunnen zich inschrijven en geven aan bij welke professionele organisatie ze werken. Als dit een zorg- en welzijnsorganisatie is, geeft de buurtverbinder deze partij een speciale plek op de buurtsite: onder de sociale kaart. Hier worden dan de organisaties zichtbaar, maar ook de professionals die daar werken en de diensten die ze leveren. Maar met zichtbaarheid alleen creëer je nog geen verbinding. Uit metingen op onze buurtsites blijkt dat mensen tot drie keer vaker klikken op een foto van de professional dan op het logo of naam van een organisatie.
Conclusie: mensen zoeken mensen en niet persé een organisatie.
Hoe de mijnbuurtje sociale kaart leidt tot meer verbinding
Een organisatie kan zich op ons platform op verschillende manieren presenteren. Van een eenvoudige weergave met adres, contactgegevens en diensten, maar ook met een volledig organisatieprofiel. Hiermee kun je zelf nieuws plaatsen, die de buurtverbinder weer extra onder de aandacht kan brengen op de homepage. Als organisatie kun je activiteiten plaatsen, die opgenomen worden in de buurtagenda. Je kunt (hulp) vragen stellen aan bewoners of ander professionals, hulpaanbod doen, prikbordadvertenties en vacatures plaatsen. Bewoners en professionals kunnen op elkaar reageren en elkaar vinden. En al deze informatie gaat ook weer mee in de buurtmail die de lokale bewoners toch al ontvangen, omdat ze op de hoogte willen blijven van alle leuke dingen die er gebeuren in hun buurt.
Resultaten van een persoonlijke en interactieve opzet
Op deze manier verandert de sociale kaart van een statische kaart naar een nieuwe vorm van interactie met bewoners en professionals. Hierbij worden organisaties niet alleen makkelijker en beter gevonden, maar dragen ze ook bij aan meer verbinding in de buurt door bewoners en professionals nauw bij hun activiteiten te betrekken. Dáár zijn waar de mensen zijn, in plaats van wachten tot dat mensen naar je toekomen. Dat is precies wat je bereikt als je kiest voor deze persoonlijke en interactieve opzet van de sociale kaart.
Wil je meer weten over hoe je jouw statische sociale kaart tot leven brengt? Neem dan even contact met ons op!