Onze droom is dat mensen meer met elkaar samen gaan doen in de buurt. Meer genieten van elkaars talenten en spullen met elkaar delen. Samen verantwoordelijk zijn voor de buurt, voor elkaar en de directe leefomgeving. Zich thuis voelen in de buurt. Want dat is de plek waar je altijd weer terugkomt: thuis. Dit ondersteunen we met het mijnbuurtje concept.

mijnbuurtje bestaat uit drie onlosmakelijk met elkaar verbonden schakels: People, Proces en Platform. Deze onderdelen vormen de ‘raderen’ van het totaal:

mijnbuurtje proces

  • Proces: we helpen community managers een proces in hun buurt op gang te brengen en te houden waarin steeds meer mensen en organisaties in de buurt elkaar gaan kennen en veel meer met elkaar gaan samenwerken. Op deze manier benutten ze veel beter wat er al is in de buurt.
  • People: we leiden buurtbewoners met een bijstandsuitkering op in de functie van community manager. Hiertoe krijgen ze een vijfdaagse opleiding, tussentoets, examen en certificaat op HBO niveau. In de eerste vijf maanden geven we maandelijkse feedback op de content en  kwaliteit van hun buurtsite. Onze servicedesk is tijdens kantooruren beschikbaar voor alle communitymanagers om ze te helpen met vragen en problemen. Ook krijgen ze toegang tot ons online kennissysteem.
  • Platform: omdat steeds meer mensen internet gebruiken, richten we voor elke buurt een eigen interactieve buurtsite in. Hiermee leren mensen en organisaties elkaar in no-time kennen op een leuke en ongedwongen manier. De buurtsite is automatisch aangesloten op het gemeentelijke communicatieplatform zodat alle buurten ook onderling verbonden zijn. Het mijnbuurtje platform is elke dag beschikbaar voor de buurt.

Op deze manier komt er een mooie gedragsverandering op gang: socialer leven, duurzamer leven, gezonder leven!