Leuk dat mijnbuurtje.nl, maar hoe begin ik?

Spreekt wat wij willen bereiken en onze aanpak je aan? Vraag je je af hoe je dit als ambtenaar of professional bij inwoners onder de aandacht brengt zonder dat je hen iets oplegt? Hieronder delen we we drie handige tips die wij leerden in de afgelopen jaren. Wij vinden sowieso dat je als ambtenaar of professional best inspirerend mag zijn voor de gemeenschap waar je voor werkt – en niet alleen maar volgend en faciliterend 😉

Tip 1: Organiseer een draagvlakbijeenkomst met inwoners
Een belangrijke succesfactor is dat inwoners de doelstellingen omarmen, enthousiast zijn over de aanpak en hierin hun eigen aandeel hebben. Organiseer hiertoe een draagvlakbijeenkomst. Je nodigt dan alle ‘stakeholders’ persoonlijk uit, mensen die in je wijk of dorp wonen/werken en daar een belangrijke verbindende rol hebben. Bijvoorbeeld inwoners uit dorps- of wijkraad, maar ook bijv. die inwoner, ondernemer, ambtenaar of professional waarvan iedereen zegt ‘die kent iedereen en is een echte verbinder’. Samen gaan we in gesprek over de buurt, wat we willen bereiken, het uitwisselen van ervaringen, de weg die we willen bewandelen en wie daarin welke rol wil spelen. In de bijeenkomst merk je vanzelf hoe het gaat en welke energie er wel of niet is. Als er veel enthousiasme is dan weten we dat er voldoende draagvlak is voor de volgende stap: alle inwoners hierbij betrekken (zie ook tip 3). Wij hebben al vele inspirerende draagvlakbijeenkomsten georganiseerd. Interesse? Neem dan even contact met ons op.

Tip 2: Praat over doelen en dromen, niet het instrument
We maakten een paar keer mee dat enthousiaste professionals, vanuit het idee dat de inwoner leidend is, hen direct maar de vraag stelden “wilt u een website?” Ze kwamen dan teleurgesteld terug en vertelden dat inwoners niet wilden want “ze hadden al een website”. Dit was dan meteen het einde van de dialoog en het proces. De meeste mensen worden blij en enthousiast van positieve ervaringen, dromen, doelen en veel minder over de instrumenten. Door als eerste de instrumenten en middelen centraal te zetten ontstaat vaak veel discussie en weerstand. We zien vaak dat professionals veel tijd stoppen in het uitgebreid vergelijken van instrumenten tot in allerlei details: prijs, technische prestaties, functionaliteiten en kleurgebruik, soms maanden. Een goede en bewuste keuze is natuurlijk belangrijk maar wij denken dan: “ga ook in gesprek met je inwoners!”

Ga dus in gesprek over dromen, doelen en sterke positieve ervaringen. Hierbij helpen vragen als “Wat is jouw mooiste ervaring in jouw buurt? Welke eigenschap en talent van jezelf gebruikte je hierbij? Hoe zou je buurt eruit zien als dit nog veel vaker gebeurde? Van wat voor buurt droom jij?  Hierbij helpen we je natuurlijk: al onze trainers zijn geschoold in de onderliggende methodiek van Appreciative Inquiry.

Tip 3: Nodig ALLE inwoners uit en niet een klein groepje
Na een succesvolle draagvlakbijeenkomst denk je misschien “Mooi, we hebben een groep mensen, we kunnen starten!” Begrijpelijk, maar toch is het slim om dat (nog) niet te doen. Zorg eerst voor een nog bredere basis. Dit zorgt voor meer bekendheid voor wat je wilt bereiken en geeft de mensen uit de eerste draagvlakbijeenkomst vertrouwen in jou en je aanpak. Speciaal hiervoor ontwikkelden wij een gereedschapskist met allerlei praktijkvoorbeelden en manieren om zoveel mogelijk mensen te bereiken en uit te nodigen.

Vind je dit handige tips, heb je ons magazine gelezen en ben je benieuwd naar de volgende stap? Neem dan contact met ons op.