Als gemeente moet je aan de slag met de energietransitie en de omgevingswet: onderwerpen die vragen om participatie met de inwoners. Maar hoe betrek je ze het beste bij je project zonder dat het een gedoe wordt?
Esmée de Nie is beleidsmedewerker duurzaamheid bij de gemeente Best. Ze heeft voor twee duurzaamheidstrajecten gebruik gemaakt van het mijnbuurtje communityplatform pleinbest.nl.
Sneller een laadpaal
In Best begon Esmée met een laadpalenproject: “Een aanvraag voor een laadpaal is voor een inwoner een lang traject en kun je pas doen als je al een elektrische auto hebt. Dat weerhield mensen ervan, merkte ik. Ik heb toen de inspraakprocedure naar voren gehaald door gebruik te maken van een meepraat-module op het online platform pleinbest.nl. Inwoners konden daarbij in een voorstel van ons aangeven wat volgens hen geschikte plekken zijn voor een laadpaal. We hebben nu een goed dekkend netwerk gepland. Zodra we een aanvraag binnen krijgen kan deze veel sneller worden afgehandeld.”
Ook de andere inwoners bereiken
Esmée was zo tevreden over die werkwijze dat ze ook voor het volgende vraagstuk gebruik maakt van het online platform: de energietransitie. “Dit zie ik vooral als een sociale transitie en ik wilde via pleinbest.nl niet alleen de mensen bereiken die altijd al wel van zich laten horen maar ook de stillere groep inwoners. Bovendien wilde ik geen vinkjes zetten, maar de inwoners daadwerkelijk laten meedenken hoe we dit het beste kunnen oplossen. Waar moeten we rekening mee houden? Wat moet we regelen zodat ze ook echt gaan meedoen? We hebben een enquête uitgezet en de resultaten op pleinbest.nl gedeeld. Ook is er heel veel informatie over de energietransitie te vinden. Daarbij plaatsten we vragen en stellingen waarop inwoners kunnen reageren. De meningen zijn over dit onderwerp erg verdeeld, maar als je doorvraagt ontdek je dat iedereen dezelfde zorg heeft: comfortabel, betaalbaar en duurzaam kunnen blijven wonen.”
Beter inspelen op behoeften
“In gemeenteland is het soms spannend om de regie los te laten en je te laten leiden door de mening van inwoners, terwijl je juist heel veel kunt hebben aan de informatie die zij je geven. Je speelt daardoor beter in op de wensen en behoeften waardoor je eigen dienstverlening verbetert. Aannames die we doen, blijken vaak niet te kloppen. Het is misschien wat meer werk, maar deze werkwijze levert ook veel meer resultaat op. Door gebruik te maken van diverse kanalen en middelen. Met een online communityplatform en offline bijeenkomsten spreek je veel meer mensen aan en hoor je hun mening. Op pleinbest.nl zijn steeds meer inwoners te vinden: hoe meer het groeit hoe beter je kunt communiceren met elkaar.”
Ook inwoners betrekken bij je duurzaamheidsopgaven?
Esmée ontdekte dat het betrekken van inwoners door ze echt te laten meepraten de gemeente veel nuttige informatie oplevert. Aannames van ambtenaren kloppen lang niet altijd. Bovendien lever je met een goed participatieproject een betere dienstverlening én is er minder gedoe.