Als gemeente heb je de opdracht een sociale kaart voor inwoners in te richten. Maar hoe krijg je die opgave eigenlijk voor elkaar? Hoe zorg je ervoor dat de informatie compleet is, makkelijk vindbaar is én up to date blijft?
Lisanne van Giessen werkt als beleidsmedewerker bij de Gemeente Gorinchem. Om alles wat er in Gorinchem is te benutten en te verbinden, heeft de gemeente samen met inwoners het mijnbuurtje online communityplatform samengorinchem.nl opgezet. Recent is daar de sociale kaart aan toegevoegd. Dit maakt het aanbod in Gorinchem zichtbaar én zorgt ervoor dat alle informatie voortdurend actueel is.
Overzichtelijk en interactief
Lisanne: “Een losse kaart mist een agenda en de mogelijkheid tot interactie. Met deze online mogelijkheid worden zorgvragen en gesteld en beantwoord, werven organisaties hun vrijwilligers en kan elke wijziging direct worden ingevoerd. Ook staat in de sociale kaart van mijnbuurtje.nl alles heel mooi gebundeld. Organisaties krijgen bovendien meer bekendheid, puur omdat het platform samengorinchem.nl gewoon heel goed loopt.”
Duidelijke kaders
“Ik kreeg er uren voor maar het project moest ook snel klaar zijn. De Welzijnsbalie in Gorinchem wilde er graag snel mee aan de slag kunnen. Ik ben maar gewoon begonnen met vullen, al waren er nog geen duidelijke kaders. Ik vond het leuk om te doen. Achteraf was het beter geweest eerst te bepalen wie we erin wilden zetten en wie niet. Zorg en welzijn heb ik voor laten gaan, sport en dans bijvoorbeeld komen later. Nu is de sociale kaart aardig op orde en wordt hij al veel gebruikt door de balie. Steeds meer organisaties doen mee.”
Beheer
Ik doe nu het beheer van de kaart en merk dat het steeds makkelijker wordt om contact te leggen met organisaties. Het is natuurlijk nooit klaar dus je moet goed kijken op wie je het uiteindelijk overdraagt. Ik zou het altijd bij een professional onderbrengen. Maar pas dan als alle organisaties zelf het beheer van hun pagina doen, als er routine is.
Het is voor mij een succes als inwoners online vinden wat ze zochten en ze op elke vraag een antwoord krijgen.
Zet de buurtverbinders in!
Mijn tip voor andere gemeenten is: start een mailcampagne en geef organisaties en de buurtverbinders, de mensen die het platform aansturen, extra uitleg. Zij zijn betrokken en kennen veel mensen. De gemeente mist die verbinding met inwoners, waardoor het draagvlak kleiner is. Door hun bekendheid in Gorinchem brengen de buurtverbinders, door middel van het platform, de gemeente dichter bij de inwoners.”
Ook een online sociale kaart die écht werkt?
Een helder en actueel overzicht waar inwoners echt iets aan hebben: een goede sociale kaart voor organisaties en inwoners: het kan met een mijnbuurtje community platform! We vertellen je er graag meer over of vraag eerst eens ons gratis online magazine aan.