De allerbelangrijkste vraag over armoedebestrijding (en het antwoord!)

We vroegen 200 professionals naar de belangrijkste vraag over armoedebestrijding. Met stip op no. 1:  Hoe bereik je inwoners?  Hoe bereik je ‘armen’ en ‘minima?

Stop met etiketjes plakken.
Mensen gaan zich hiernaar gedragen en dat is juist niet wat je wilt. In de psychologie noemen we dit de Self fulfilling prophecy. Wanneer er een aanname over voorspelling over iemand gedaan wordt, of over jezelf, leidt dit direct of indirect tot het uitkomen van die voorspelling. Een bekend voorbeeld hiervan is een leraar die lage verwachtingen heeft over de prestaties van een van de leerlingen. Onderzoek laat keer op keer zien dat die lage verwachtingen ook leiden tot lagere prestaties, terwijl als er vertrouwen en hoge verwachtingen zijn, hetzelfde kind beter presteert. Dit geldt ook voor inwoners. Iedereen kan iets bijdragen, belangrijk dus om mensen ook zo te benaderen: ‘wat kun jij brengen?’.

Kom achter je bureau vandaan en ga de buurt in
Door daar te zijn waar inwoners zijn, bouw je aan relaties en vertrouwen. Dit kan via een gebiedsregisseur of opbouwwerker met een langdurige aanstelling, maar ook door een team betrokken inwoners als buurtverbinder op te leiden. Doordat je contacten hebt met inwoners weet je wat er speelt, wat er gebeurt en wie er wonen. Als je in gesprek gaat met de mensen kom je er achter wie ze zijn. Doordat je er al bent, creëer je een situatie waarbij je iets kunt betekenen al voordat er problemen zijn. Daarnaast kun je ook snel schakelen als je ergens tegenaan loopt. 

Ook is het belangrijk om zowel ervaringsverhalen als beschikbare regelingen te delen op een online plek waar de inwoners toch al komen, bijvoorbeeld op een online buurtplatform. Doordat je communiceert op een plek waar mensen al zijn, zorg je voor een laagdrempelige toegang. Hierdoor creëer je een breder bereik van de verhalen en het aanbod. Het delen van verhalen draagt bij aan de relaties en het vertrouwen, het geeft een gezicht aan jou als professional en aan de organisatie, waardoor toekomstig contact laagdrempeliger is. 

Zorg dat iedereen in de buurt elkaar kan vinden op interesse en kwaliteiten.
Zorg dat iedereen in de buurt elkaar kan vinden op interesse en kwaliteiten. En dat mensen samen leuke dingen gaan doen. Deel inspirerende verhalen via lokale krant en het online communityplatform. Bijvoorbeeld over die buurtmoestuin waar inwoners actief zijn en eten verbouwen. Waar je als professional in contact komt met je doelgroep, die dan naar jou toekomt in plaats van jij naar hen! Op deze manier speel je in op wat mensen goed kunnen, beweeg je mee met de energie van de inwoners en kunnen dingen gaan groeien.