Online platform, sociale kaart: zelf maken of bestaande oplossing gebruiken?

De afgelopen 10 jaar ontwikkelden wij samen met honderden buurtverbinders en tientallen gemeenten ons online communityplatform. Het is met moderne hulpmiddelen gebouwd en voldoet aan strenge kwaliteitseisen op het gebied van continuïteit, veiligheid en toegankelijkheid.  Door de modulaire aanpak (‘bouwstenen’) groeit het met je mee. Je kunt klein beginnen of direct starten met een paar bouwstenen. Dit platform biedt alle informatie handig op één plek. Met één account en werkwijze vinden inwoners en organisaties elkaar en alles in de buurt. Als gemeente of projectontwikkelaar zet je het in voor je gebiedscommunicatie. Onze wetenschappelijk gevalideerde buurtverbindersaanpak zorgt voor betrokkenheid, groei en borging. Zo versterk je netwerken, ontstaat meer verbinding  en werk je gestructureerd aan vraagstukken. 

Mensen zijn meestal erg enthousiast over de kracht, flexibiliteit en intuïtieve werking van ons platform. Soms krijgen we ook reacties (vaak van mensen met een technische achtergrond of een IT leverancier op zoek naar een volgend project) ‘We hebben al iemand die handig is met websites, dus dat doen we zelf wel.’ Of: ‘Dat kunnen wij veel sneller en veel goedkoper ook maken‘.

Is het inderdaad verstandig om je eigen online communityplatform te ontwikkelen? Of kun je beter aansluiten bij een bestaande oplossing? En als je het zelf wilt doen, waarop moet je dan letten?

Je eigen platform maken?
Martien van Ee werkte jarenlang als IT consultant bij Ordina en ontwikkelde in zijn vrije tijd met Joomla een complete wijkwebsite voor zijn eigen wijk in ’s – Hertogenbosch. Wat waren voor hem de reden om dit te doen en wat zijn hiervan de voordelen? “Joomla, Drupal en WordPress zijn zeer capabele CMS-en waarvoor veel uitbreidingsmodules bestaan. Als je voldoende tijd en budget hebt is heel goed mogelijk om met een op elkaar aansluitende set van modules een platform met veel mogelijkheden te bouwen“.

Of aansluiten bij een bestaande oplossing?
Toch stapte Martien en zijn medebewoners over naar het platform van mijnbuurtje.nl waarmee www.buurtkiep.nl werd samengesteld. Wat was hiervoor zijn beweegreden? “Gaandeweg kwam ik erachter dat het me steeds meer tijd kostte om alles bij te houden. Ik moest steeds zélf het wiel uitvinden: Joomla of WordPress hebben dan wel veel mogelijkheden en uitbreidingen, maar het is een hele opgaaf om al die uitbreidingen en functies met elkaar te laten samenwerken. Tel daar bij op dat de uitbreidingsmodules door verschillende bedrijven onderhouden worden en je ziet dat versiebeheer een probleem wordt. Als er één onderdeel met een nieuwe versie komt moest ik alles opnieuw testen…  Verder gingen de gebruikers steeds meer op mij leunen waardoor mijn verantwoordelijkheden steeds meer toenamen en ik mijn aanvankelijke plezier verloor: ik zat steeds meer achter die computer in plaats van in de buurt actief te zijn.”

Hoe profiteer je dan van de voordelen van een kant en klare oplossing als mijnbuurtje?
Door een platform te gebruiken dat óók in de andere gemeenten in Nederland actief is, profiteren we van alle creativiteit daar en liften we mee op de nieuwste ontwikkelingen. Daar had ik nooit tegenop kunnen programmeren! Alleen al het voldoen aan alle privacy eisen en voorkomen dat er gegevens niet op straat komen te liggen is een enorme inspanning. Ook de investering om te voldoen aan Europese wetgeving op gebied van digitale toegankelijkheid hadden wij nooit kunnen dragen. Ook een beetje zonde van mijn tijd om iets te maken wat er elders al lang is natuurlijk. Een ontwikkeling van een basisversie kost je minimaal €75.000 euro en je verliest zomaar een jaar voor ontwikkeling, testen en kinderziekten. En dan heb je alleen nog maar een basis en moet je dus nog meer investeren. Ook de jaarlijkse onderhoudskosten zijn flink, ook al omdat je die als enige gebruiker helemaal zelf moet dragen.  Dat jaar gebruikten we liever om meteen aan de slag te gaan met onze inwoners. Door het bouwstenenmodel van mijnbuurtje.nl was ons systeem al na twee dagen in de lucht! En we doen ook actief mee in de landelijke gebruikersgroep: erg leuk om te profiteren van kennis van anderen en samen nieuwe dingen te bedenken waar de buurt beter van wordt.  Verder slaap ik wat beter… omdat ik me geen zorgen meer hoef te maken over veiligheid en continuïteit van het platform. En het allerbelangrijkste: ik ben nu ook zelf weer meer actief in de buurt.

Wil je toch graag zelf een platform ontwikkelen? Lees dan onderstaande tips.

4 tips als je zelf een wijkwebsite wilt (laten) maken én onderhouden

  1. Besef dat als je er aan begint, dat bewoners verwachten dat het er altijd zal zijn en dat je het blijft onderhouden. Communicatie is erg belangrijk in de buurt en continuïteit hierin is essentieel voor het vertrouwen van mensen. Zorg er dus voor dat je het niet in je eentje doet en dat je het leuk blijft vinden. Het heeft natuurlijk voordelen: je kunt snel zelf besluiten en dingen meteen dóen. Maar wat als je een keer niet kunt, ziek bent of er gewoon even geen zin in hebt? Mensen verwachten wel dat je er voor ze bent. Dus organiseer dit goed.
  2. Realiseer je dat het meeste werk en kosten van je website niet zit in de eerste versie. Dat is meestal erg leuk om te doen en geeft energie. Maar als die klaar is, begint het pas: het onderhoud en laten blijven werken en vernieuwen daarna. De ontwikkeling van technologie gaat steeds sneller en ook veiligheid, privacy, toegankelijkheid, archivering: ze worden steeds belangrijker. Je gebruikers verwachten dat je hier ‘gewoon’ in bijblijft en de site hierop aanpast. Ze verwachten dat jij dezelfde kwaliteit levert als de grote bedrijven als bijv. Facebook. Zorg voor een voldoende onderhoudsbudget voor de komende vijf jaar. Denk aan orde grootte €25.000 – €35.000 per jaar. .
  3. Een compleet traject om zelf iets te (laten) maken kost je al gauw een jaar en tussen de €50.000 en €100.000 Zorg ervoor dat je niet alleen zelf maar ook met de mensen die voor de content zorgen die tijd ook kunt vrijmaken in jullie agenda’s.
  4. Als je het niet zelf gaat ontwikkelen maar een bedrijf een opdracht wilt geven: maak een vaste prijsafspraak voor zowel de eerste versie maar ook voor het jaarlijkse onderhoudsbedrag en werk niet op basis van nacalculatie. Lees deze tips hoe je het beste software kunt inkopen. En kies een partij die verstand en ervaring heeft in het sociaal domein en met inwonerscommunicatie.