Buurt- of wijkwebsite: zelf maken of bestaande oplossing gebruiken?

We zijn voortdurend met bewoners, organisaties en gemeenten in gesprek over het verbeteren van onderling contact en meer verbondenheid tussen mensen zodat bewoners zélf tot veel meer mooie dingen in staat zijn. Naast onze aanpak met buurtverbinders speelt hierbij ons online buurtcommunicatieplatform een belangrijke rol.

Het mijnbuurtje platform is in 2006 geboren bij ‘moeder’ Wijkkrant voor Nijmegen-Oost, die al sinds 1972 elke maand ruim 20.000 bewoners van wijknieuws voorziet.

De basis ontstond in 2006 met de allereerste versie van www.dewijkwebsite.nl, waarop bewoners hun buurtinformatie ook online konden lezen. In de daaropvolgende jaren ontwikkelden we het platform steeds verder. Elke nieuwe ontwikkeling ontstond vanuit een behoefte vanuit onze eigen wijk en met de vele feedback van bewoners en organisaties werd het platform steeds beter. Zo ontwikkelden we naast alle basisfuncties de koppeling met wijkkrantredactie (2009), buurtradar en buurtmail (2010), informele zorg (2011), de mogelijkheid voor groepen (2012), sociale kaart (2013), stedelijk platform (2013), modern design (2014), regionale versie voor dorpen en wijken (2014), social media integratie (2014) en bedrijvenmodule (2015). En we blijven doorgaan met ontwikkelen want de wereld staat nu eenmaal niet stil. In totaal stopten we de afgelopen tien jaar enkele duizenden uren in bedenken, ontwerpen, bouwen en vooral testen van ons platform. Daarom zijn we ook in staat om binnen één dag een compleet functionerende wijkwebsite op te leveren.

 

Reacties die we vaak horen zijn ‘O maar we hebben al een website.‘ Of: ‘We hebben al iemand bij ons in de straat die handig is met techniek, dus dat doen we zelf wel.’

Is het inderdaad verstandig om je eigen buurtwebsite op te zetten?  Of kun je beter aansluiten bij een bestaande oplossing? En als je het zelf wilt doen, waarop moet je dan letten?

Je eigen buurtwebsite maken?
Martien van Ee werkte jarenlang als IT consultant bij Ordina en ontwikkelde in 2012 in zijn vrije tijd met Joomla een complete wijkwebsite voor zijn eigen wijk in ’s – Hertogenbosch. Wat was voor hem de reden om dit te doen en wat zijn hiervan de voordelen? “Joomla, Drupal en WordPress zijn zeer capabele CMS-en waarvoor veel uitbreidingsmodules bestaan. Het is heel goed mogelijk om met een op elkaar aansluitende set van modules een buurtwebsite met heel erg veel mogelijkheden te bouwen die er zeer professioneel uitziet. Heel veel functionaliteit met weinig programmeerwerk dus“.

Of aansluiten bij een bestaande oplossing?
Toch stapte Martien en zijn medebewoners over naar een eigen wijkwebsite op www.buurtkiep.nl met de kant en klare oplossing van mijnbuurtje.nl. Wat was hiervoor zijn beweegreden? “Gaandeweg kwam ik erachter dat het me meer en meer tijd kostte om alles bij te houden. Ik moest steeds zelf het wiel uitvinden: Joomla heeft dan wel veel mogelijkheden en uitbreidingen, maar het is een hele opgaaf om al die uitbreidingen en functies met elkaar te laten samenwerken. Tel daar bij op dat de uitbreidingsmodules door verschillende bedrijven onderhouden worden en je ziet dat versiebeheer een probleem wordt. Als er één onderdeel met een nieuwe versie komt moest ik alles opnieuw testen…  Verder ging de buurt steeds meer op mij leunen waardoor mijn aanvankelijke plezier verloor: ik zat steeds meer achter die computer in plaats van in de buurt actief te zijn.”

Hoe profiteer je dan van de voordelen van een kant en klare oplossing als mijnbuurtje?
Door een platform te gebruiken dat óók in de andere wijken en dorpen in Nederland actief is, profiteren we van alle creativiteit daar en liften we mee op ontwikkelingen. Daar had ik nooit tegenop kunnen programmeren! Ook een beetje zonde van mijn tijd om iets te maken wat er elders al lang is natuurlijk. We konden ook lekker snel van start: na een paar dagen was onze wijkwebsite al klaar en helemaal in de lucht. En we doen actief mee in de landelijke gebruikersgroep: erg leuk om samen nieuwe dingen te bedenken waar de buurt beter van wordt.  Verder slaap ik wat beter… omdat ik me geen zorgen meer hoef te maken over veiligheid en continuïteit van het platform. En het allerbelangrijkste: ik ben nu ook zelf weer meer actief in de buurt.

Wil je toch graag zelf een wijkwebsite ontwikkelen? Lees dan onderstaande tips.

4 tips als je zelf een wijkwebsite wilt (laten) maken én onderhouden

  1. Besef dat als je er aan begint, dat bewoners verwachten dat het er altijd zal zijn en dat je het blijft onderhouden. Communicatie is erg belangrijk in de buurt en continuïteit hierin is essentieel voor het vertrouwen van mensen. Zorg er dus voor dat je het niet in je eentje doet en dat je het leuk blijft vinden. Het heeft natuurlijk voordelen: je kunt snel zelf besluiten en dingen meteen dóen. Maar wat als je een keer niet kunt, ziek bent of er gewoon even geen zin in hebt? Mensen verwachten wel dat je er voor ze bent. Dus organiseer dit goed.
  2. Realiseer je dat het meeste werk en kosten van je website niet zit in de eerste versie. Dat is meestal erg leuk om te doen en geeft energie. Maar als die klaar is, begint het pas: het onderhoud en laten blijven werken en vernieuwen daarna. De ontwikkeling van technologie gaat steeds sneller en ook veiligheid en privacy worden steeds belangrijker. Je gebruikers verwachten dat je hier ‘gewoon’ in bijblijft en de site hierop aanpast. Ze verwachten dat jij dezelfde kwaliteit levert als de grote bedrijven als bijv. Facebook. Zorg voor de borging hiervan, evt met hulp van een professioneel bedrijf.
  3. Een compleet traject om zelf iets te (laten) maken kost je al gauw een jaar. Zorg ervoor dat je niet alleen zelf maar ook met de mensen die voor de content zorgen die tijd ook kunt vrijmaken in jullie agenda’s.
  4. Als je het niet zelf gaat ontwikkelen maar een bedrijf een opdracht wilt geven: maak een vaste prijsafspraak voor zowel de eerste versie maar ook voor het jaarlijkse onderhoudsbedrag en werk niet op basis van nacalculatie. Lees deze tips hoe je het beste software kunt inkopen. En kies een partij die verstand en ervaring heeft met buurtcommunicatie.